راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

ضرورت التزام به قانون وقانون گرایی در رقابت های انتخابات خرداد92

24 خرداد 1392 دو انتخابات مهم و سرنوشت‎ ساز برگزار می‎شود. یازدهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نه‎تنها در تحولات کشور بلکه در تحولات منطقه و جهان از حیث میزان مشارکت مردم و گرایش سیاسی پیروز در انتخابات تأثیرگذار خواهد بود.

 قانون اساسی جمهوری اسلامی که میثاق ملی همگانی است، براساس اصل ششم، اداره کشور در جمهوری اسلامی را متکی بر آراء و از راه انتخابات و همهپرسی میداند. همچنین از 177 اصل و 14 فصل قانون اساسی، فصول و اصول مهمی به حقوق مردم (فصل سوم، اصل 19 تا 42؛ فصل پنجم، حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن، اصل 56 تا 61؛ فصل نهم قوه مجریه، اصل 113 تا 151 و فصل هفتم، شوراها، اصل 100 تا 107) و انتخابات شوراها و ریاستجمهوری  اختصاص دارد.  

واقعیت آن است که آزادی، حق رأی و انتخابات واقعی از دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی است . رأیدادن در جمهوری اسلامی علاوهبر استیفای حقوق شهروندی و صیانت از قانون اساسی، یک تکلیف و فریضه الهی تلقی میشود و حضرت امام خمینی (رحمتاللهعلیه) معمار کبیر انقلاب اسلامی همواره بر «میزانبودن آراء مردم» بهعنوان معیار در نظام مردمسالاری دینی تأکید کردهاند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر همین سیره و روش تأکید و ابرام داشتهاند. انتخابات در ایران همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.  

هرچه به 24خردادماه 92نزدیک می‌شویم ؛ فضای رقابت سیاسی وانتخاباتی بین گروه‌ها و محافل سیاسی گرم‌ترمی‌شود ، و بازیگران عرصه سیاسی برای اینکه رقابت سیاسی سالمی درنظام دینی به نمایش بگذارند ، باید به مجموعه‌ای از اصول توجه کنند وآن را مراعات کنند . سوال این است که فعالان عرصه سیاسی برای اینکه رقابت سیاسی سالمی داشته باشند . باید به چه شاخصه هاو اصولی در فعالیت ها ورقابت های سیاسی خود توجه کنند ؟

رهبر انقلاب اسلامی؛ طی بیش از دو دهه و قبل از شروع انتخابات مختلف در رهنمودهای خود توجه به قانون وقانون گرایی را همواره به عنوان مهمترین شاخصه و اصول در فعالیت ها مورد تاکید قرار داده اند و در این باره در روزهای اول سال 1392 فرمودند:

"در مسئله‌ی انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمکین کنند. آن حوادثی که در سال 88 پیش آمد ــ که برای کشور ضرر داشت و ضایعه‌آفرین بود ــ همه از همین ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند؛ نخواستند به رأی مردم تمکین کنند. ممکن است رأی مردم برخلاف آن چیزی باشد که منِ شخصی مایل به آن هستم؛ اما باید تمکین کنم. آنچه که اکثریت مردم، اغلبیت مردم آن را انتخاب کردند، باید همه تمکین کنند؛ همه باید زیر بار بروند. خوشبختانه سازوکارهای قانونی برای رفع اشکال، رفع اشتباه، رفع شبهه وجود دارد؛ از این راهکارهای قانونی استفاده کنند. این که وقتی آنچه که اتفاق افتاده است، برخلاف میل ما شد، مردم را به شورش خیابانی دعوت کنیم ــ که این در سال 88 اتفاق افتاد ــ یکی از خطاهای جبران‌ناپذیر است. این تجربه‌ای شد برای ملت ما، و ملت ما همیشه در مقابل یک چنین حوادثی خواهد ایستاد." ۱/۱/۱۳۹۲

هنمچنمین رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین رهنمودهای خویش در روز دوشنبه 16 اردیبهشت 92 در دیدار دست اندرکاران انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، حضور پرشور و عمومی مردم در انتخابات 24 خرداد را مصونیت بخش و تضمین کننده استمرار و پیشرفت کشور خواندند و بر پایبندی نهادهای نظارتی، مجریان و داوطلبان بر رعایت دقیق قانون در همه مراحل تأکید کردند.

مهمترین محورها قانون وقانون گرایی در انتخابات شامل :

- التزام کامل به قانون ، راه اساسی جلوگیری از بروز مشکلات انتخاباتی است.

- آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال این باشند که هرکس هر حرفی می زند و هر توقعی دارد فقط بر اساس قانون باشد.

- تأکید به مسئولان انتخاباتی برای عمل به مُرّ قانون در همه مراحل از جمله:

- بررسی صلاحیتها.

- برگزاری انتخابات .

- شمارش آرا .

- حفظ آرا و صندوقها و دیگر مراحل .

- همه دست اندرکاران باید با امانت داری کامل، فقط براساس قانون عمل کنند که بحمدالله تاکنون همین جوربوده است.

- یادگیری صبر و تحمل انقلابی، ضرورتی عمومی است

- نباید تعابیر غربی و مادی مثل برنده و بازنده را وارد مباحث انتخاباتی کرد .

- در انتخابات بطور طبیعی انتظار عده ای درباره نامزد مورد نظرشان برآورده نمی شود که باید با رفتار درست، فقط بر مبنای قانون عمل کرد.

- ضرورت دقت در انتخابات 24 خرداد به تأثیرگذاری مثبت یا منفی هر حرف یا اقدام منتخب ملت در اوضاع آتی کشور،

- باید تعهد، تدین، آمادگی، و توانایی ها را دقیق بسنجیم و طبق تشخیص عمل کنیم

- بی تردید هرکس با نیت صادق و برای ادای وظیفه و برای آینده کشور وارد میدان شود، خدا نیز قلب او را هدایت خواهد کرد.

- انتخابات حق و وظیفه مردم است.

- باید صلاحیتها را در کنار هم و بصورت مجموعه ای مورد ملاحظه قرار داد .

راهبرد ما: امید است با اجرای دقیق وکامل قانون توسط سه مجموعه موثر در انتخابات ( مردم ، مجریان ؛ ناظرین و نامزدها ) شاهد برگزاری انتخابات باشکوه ، پر شور وقانونمند در روز 24 خردا د باشیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد