راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

رهبرمعظم انقلاب اسلامی : دانشگاه محیط جستجوگر در زمینه مسائل کلان کشور و مسائل مختلف سیاسی می باشد

رهبر

رهبر معظم انقلاب اسلامی :محیطهای دانشجویی می توانند با بحثهای پرنشاط و تحرک آفرین، مسئولان کشور را در اولویت بندی صحیح مسائل کمک کنند.

راهبرد ما: حدود هزار نفر از دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، روزدوشنبه 7مرداد 92 در نشستی صمیمانه و صریح با رهبر معظم انقلاب، به بیان دیدگاههای جامعه دانشجویی و تبادل نظر درباره موضوعات مختلف علمی، دانشگاهی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پرداختند.در این دیدار ۱۲ نفر از نمایندگان تشکلها و انجمن‌های دانشجویی، مسائل مورد نظر، خواسته ها و مواضع خود را بیان کردند.حضرت آیت الله خامنه ای نیز ضمن پاسخگویی و بیان برخی نکات درباره مسائل مطرح شده، به تبیین نسبت آرمانها با واقعیتها، وظایف جامعه دانشجویی و راههای ایجاد و افزایش نشاط و تحرک حقیقی در دانشگاهها پرداختند.ایشان با شکرگزاری به درگاه پروردگار به خاطر دیدار با جمع با صفا، صمیمی و پرنشاط دانشجویان، مطالب بیان شده در این دیدار را غالباً پخته، سنجیده و بسیار خوب خواندند و دستگاههای مختلف را به بررسی راههای تحقق پیشنهادهای دانشجویان توصیه کردند.مهمترین محورهای بیانات شامل :  

- معنای «اعتدال»

-  رئیس جمهورمنتخب که این شعار را مطرح کرده است؛ حتماً معنا و مفهوم مورد نظر خود را درباره مقوله اعتدال بیان خواهد کرد. 

 - نحوه برخورد با دولتِ رئیس جمهور منتخب

- همچنانکه درباره همه دولتها تأکید شده است باید از این دولت نیز حمایت و به آن کمک کرد.

- برخی می گویند اگر دولت اینگونه باشد به او کمک و گرنه انتقاد می کنیم.

- بنده با انتقاد مخالف نیستم اما اولاً انتقاد با عیبجویی فرق دارد.

- ثانیاً باید ابتدا فرصت کار و تلاش و تحرک داده شود.

- کار قوه مجریه را واقعاً سخت و دشوار می باشد

-  هیچکس نیست که نقطه ضعف نداشته باشد.

- بنابراین نباید توقعات را به قدری بالا برد که از توان منطقی اشخاص خارج باشد.

- ضرورت همکاری وپرهیز از کینه ودشمنی در دانشگاهها

 - مجموعه نیروهای فعال سیاسی، کاری و دانشگاهی دست به دست هم دهند تا کارها به فضل الهی به پیش برود.

- اختلاف نظر در تحلیل و برداشت و تفسیر به کینه و دشمنی در میان دانشجویان عزیز نیانجامد

- تأکید بر پرهیز کامل از تبدیل اختلاف نظرها به کدورت و خصومت

-  جداً از دانشجویان عزیز و طرفداران سلایق گوناگون خواهش می کنم که اجازه ندهند «اختلاف نظر در تحلیل و برداشت و تفسیر»، به کینه و دشمنی بیانجامد.

- به توصیه حضرت امام، مانند طلبه ها باشید که در هنگام مباحثه بسیار جدی هستند اما در بقیه اوقات رفیق و دوست و همراه یکدیگرند. 

- لزوم عذر خواهی مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸

- مدعیان تقلب چرا به خیابانها اردوکشی کردند!؟/ چرا عذرخواهی نمی کنند؟

- در بررسی آن حوادث تلخ(فتنه ۸۸ )، مسئله اصلی و عمده، قانون شکنی و رفتار غیر نجیبانه ی جماعتی است که در مقابل جریان قانون ایستادند و به ایران عزیز، لطمه و ضربه و خسارت وارد آوردند.

- البته در حاشیه و گوشه و کنار یک حادثه ی بزرگ، ممکن است مسائلی روی داده باشد که گاه یک نفر مظلوم یا ظالم واقع شود اما در هر حال نباید مسئله اصلی بخاطر این مسائل گم شود.

- چرا و به چه دلیل مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ برای مواجهه با مسئله، به خیابانها اردوکشی کردند!؟

- بارها و بارها این سوال را نه در مجامع عمومی بلکه به شکلی که قابل پاسخ دادن باشد مطرح کرده ایم پس چرا جواب نمی دهند، چرا عذرخواهی نمی کنند؟

- در جلسات خصوصی می گویند تقلبی رخ نداده بود، پس به چه علت کشور را دچار آن ضایعات کردید و به لبه پرتگاه بردید؟

-  با توجه به اوضاع پرآشوب و خونین برخی کشورهای منطقه

- می دانید اگر در فتنه ۸۸ خدا کمک نمی کرد و گروههای مردمی به جان هم می افتادند کشور به چه روز و روزگاری می افتاد؟ -  البته خداوند نگذاشت و ملت هم بصیرت به خرج دادند.

- شدت به خرج دادن به معنای جدیت و ایستادگی منطقی در بحث، قابل قبول است . اما اگر منظور از شدت بخرج دادن مخالفتِ همراه با عنف و زور باشد، کاملاً مخالفم.

- نظارت بر همه قوا و دستگاهها

- ضرورت نظارت بر همه قوا و دستگاهها از جمله مجلس، قوه قضاییه و صدا و سیما

- چگونگی نظارت بر مجلس و دستگاه قضا، مطلب مهمی است که فعالان دانشجویی می توانند روی آن کار پخته کنند و پیشنهاد دهند.

- نسبت دانشجو و عنصر انقلابی با آرمانهای انقلاب ؟

- تبیین آرمانهای انقلاب و رابطه آنها با واقعیات جامعه

- دسترسی به آرمانهای انقلاب بدون نیرو و نشاط و جسارت و خط شکنی جوان ها امکان پذیر نیست.

- باید نقش جوانان در تحقق آرمانهای انقلاب، جدی گرفته شود .

- معتقدم جوانها توانایی گره گشایی دارند. 

- تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی

- نظام اسلامی دارای منظومه ای از آرمانها است که باید برای رسیدن به همه آنها تلاش شود .

- این آرمانها دارای رتبه بندی و درجات مختلف هستند.

- رسیدن به جامعه ای «عادلانه، پیشرفته و معنوی» از آرمانهای اصلی و درجه یک نظام اسلامی می باشد

- جامعه عادلانه، جامعه ای است که هم مسئولان عادلانه رفتار کنند و هم مردم نسبت به یکدیگر عدالت داشته باشند.

- ضمن آنکه این جامعه در عرصه های علمی، سیاسی و تمدنی، پیشرفته و از نظر معنویت نیز سیراب باشد.

- دستیابی به چنین آرمانی قطعاً قابل تحقق است و تاکنون نیز در این مسیر پیشرفتهای خوبی انجام شده .

- چنین جامعه ای برای کشورهای اسلامی و غیراسلامی الگو خواهد بود.

- برخی آرمانهای دیگر نظام اسلامی که در مراتب بعد از این آرمان اصلی قرار دارد ، اقتصاد مقاومتی، سلامت در جامعه، صنعت برتر، کشاورزی برتر، تجارت همراه با رونق، علم پیشرو، نفوذ فرهنگی و سیاسی در جهان، همه در منظومه آرمانهای نظام اسلامی قرار دارند و قابل تحقق نیز هستند. 

- نسبت آرمانها با واقعیات؟

- به عنوان مثال تحریم ها یک واقعیت است و از طرف دیگر پیشرفت اقتصادی یکی از آرمانهای انقلاب است.

-  اکنون سؤال این است که پیشرفت اقتصادی با واقعیتی همچون تحریم چگونه امکان پذیر است.

- در موضوع نسبت آرمانگرایی با واقعیات، ما هم آرمانگرایی را کاملاً تأیید می کنیم و هم دیدن واقعیات را.

-  آرمانگرایی بدون دیدن واقعیات، به خیالپردازی و توهم منجر خواهد شد .

- البته باید میان واقعیات و آنچه که تلاش می شود بعنوان واقعیات القاء شود، تفاوت قائل شد.

- یکی از روشهای معمول در جنگ روانی را القاء واقعیت های غیرواقعی می باشد

-  یکی از کارکردهای بصیرت این است که انسان واقعیات را آنطور که هست، ببیند و دچار اشتباه نشود.

- یکی دیگر از شگردهای جنگ روانی بزرگنمایی بیش از حد برخی واقعیات و نادیده گرفتن واقعیات دیگر می باشد .

-  بعنوان نمونه، یکی از واقعیات این است که بخشی از نخبگان از کشور خارج می شوند اما در کنار آن، واقعیت دیگری وجود دارد که «افزایش چشمگیر دانشجویان نخبه» است.

-  اما در تبلیغات، واقعیت اول بزرگنمایی می شود و واقعیت دوم به هیچ وجه گفته نمی شود.

- دانشجوی آرمانخواه در هیچ شرایطی، دچار احساس انفعال و یأس و بن بست نمی شود

- فعال دانشجویی آرمانخواه که واقعیات را هم می بیند، در هیچ شرایطی، چه هنگام پیروزیهای شیرین و چه هنگام هزیمت های تلخ، دچار احساس انفعال و یأس و بن بست نمی شود .

- زیرا در آرمانخواهی صحیح و واقع بینانه، بن بست وجود ندارد.

- توقع من از دانشجویان عزیز این است که همواره و در هر شرایطی، با نگاه واقع بینانه به دنبال آرمانها باشند.

- رابطه تکلیف مداری با دنبال نتیجه بودن ؟

- جمله معروف امام خمینی (ره) که می فرمودند: «ما به دنبال تکلیف هستیم»، آیا این جمله بدین معنا است که امام با وجود آن سختی ها و زحماتی که سالها متحمل شده بودند، دنبال نتیجه نبودند؟ قطعاً چنین چیزی صحیح نیست.

- تکلیف گرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب براساس تکلیف عمل و از کارهای ضدتکلیف و نامشروع پرهیز کند.

- انسانی که برای رسیدن به نتیجه براساس تکلیف عمل می کند، اگر به نتیجه مطلوب هم نرسد، احساس پشیمانی و خسارت نمی کند.

- تکلیف گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.

- ضرورت وجود شور و نشاط در دانشگاهها

-  این شور و نشاط باید در محیط دانشگاه و در بخش های مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی نمود پیدا کند.

-  دانشگاه محیط جستجوگر در زمینه مسائل کلان کشور و مسائل مختلف سیاسی می باشد

-  بحث و تحلیل و فهم درست مسائل مختلف داخلی و بین المللی یکی از راههای ایجاد شور و نشاط در دانشگاهها است.

- شناخت مسائل اصلی و تفکیک آنها از مسائل فرعی و سرگرم نشدن به مسائل غیراولویت دار ؛ یکی دیگر از زمینه های شور و نشاط در دانشگاهها می باشد .

- محیطهای دانشجویی می توانند با بحثهای پرنشاط و تحرک آفرین، مسئولان کشور را در اولویت بندی صحیح مسائل کمک کنند.

حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی ، سبک زندگی و بیداری اسلامی و... مصادیق بحثهای نشاط آفرین در دانشگاهها

- مصادیقی که می تواند در دانشگاهها دستمایه بحثهای حقیقی نشاط آفرین قرار گیرد به موضوع حماسه اقتصادی است .

- حماسه اقتصادی از جمله مسائل سرنوشت سازی است که دانشجویان می توانند با بررسی عمیق حدود و راهکارهای آن به پیشرفت کشور، کمک بزرگی کنند.

- حماسه اقتصادی، مسئله ای نیست که ظرف چند ماه نتیجه دهد بلکه یک حرکت بلندمدت است که باید در سالجاری شروع شود.

- اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی از دیگر موضوعاتی است ؛ که بررسی ابعاد و زوایای آنها می تواند خون تازه ای در پیکره محیطهای دانشجویی و دانشگاهی جاری سازد.

بیداری اسلامی پدیده بسیار مهمی است که با آنتی تزهای استکباری از بین نمی رود

- بررسی عمیق «بیداری اسلامی» و فراز و نشیبهای آن در کشورهای منطقه در محیطهای دانشجویی .

- بیداری اسلامی پدیده بسیار مهمی است که با آنتی تزهای استکباری از بین نمی رود.

- حوادث جاری در برخی کشورهای منطقه نشان می دهد که عمق بیداری اسلامی در این کشورها وجود دارد اما به علت اینکه مسائل خوب مدیریت نشد و ناشیگری کردند امروز اوضاع کشور بزرگ مصر، بسیار دردناک شده است.

- تشکلها و محیطهای دانشجویی با بحثهای عمیق درباره «روند بیداری اسلامی، خاکریز طولانی استکبار در مقابل این پدیده، اشتباهات صورت گرفته در کشورهای منطقه و مقایسه حوادث آنها با روند استقرار و استمرار جمهوری اسلامی در ایران»، به کشور و ملت خدمت خواهند کرد.

- بررسی و تبیین عمق راهبردی نظام اسلامی موضوع دیگری است که می تواند به تحرک و نشاط فکری دانشگاهها کمک کنند.

- نگاه واقع بینانه به اوضاع منطقه نشان می دهد برخی موضوعات مایه استحکام نظام اسلامی و نشان دهنده عمق راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی هستند.

- هدف از سخنان صریح امام خمینی درباره هسته های انقلابی خارج از کشور، تشکیل این عمق استراتژیک بود که امروز استکبار با دستپاچگی سعی در مبارزه با آن را دارد اما بجایی نخواهد رسید.

- تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و دشمنی میان شیعه و سنی

- شیعه را در نقاط مختلف می کوبند چرا که تصور می کنند شیعیان پایگاه طبیعی جمهوری اسلامی اند .

-اما دشمنان نمی دانند که در بسیاری از کشورها، برادران اهل سنت با شدت بیشتری از نظام اسلامی دفاع می کنند.

- مسائل سیاسی – اجتماعیِ ناظر به واقعیات زندگی می تواند نشاط و تحرک دانشگاهها را موجب شود و نتیجه مباحث را به عنوان فرآورده های علمی در اختیار مسئولان قرار دهد.

- تلاش علمی ؛  صحنه دیگری برای افزایش نشاط حقیقی در دانشگاهها می باشد .

- نیاز علمی از نیازهای اساسی و درجه یک کشور است و باید تلاش کنیم روند پیشرفتهای ده سال اخیر، بطور مضاعف ادامه یابد.

- پیشرفت های علمی گره گشای مشکلات اقتصادی – سیاسی و اجتماعی می باشد .

-  کار و پیشرفت علمی در دانشگاهها و در کشور باید بصورت جهادی انجام شود.

- ضرورت افزایش ارتباط دانشجویان با اساتید ارزشی و مکتبی، گسترش روابط با «مراجع فکریِ مورد اعتماد و سالم» و تقویت مطالعات فکری.

 تهیه وتنظیم: اسماعیل کوشکباغی

1392/۵/۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد