راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

راهبرد ما": تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (۶)

 

این شماره : نبایدهای عملیاتی شدن سیاست‌ های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی

اسماعیل کوشکباغی

ابلاغ سیاستهای کلی "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی"فرصت مناسبی است تا نحوه وکیفیت تحقق این مهم مورد بررسی قرارگیرد ،و ضمن آشنایی با راهکارهای تحقق این سیاستها ، فرصتهای بوجود آمده مورد بهره برداری قرارگیرد . برهمین اساس در این شماره نکاتی را که برنامه نویسان وکارشناسان دولت لازم است به آن توجه کنند، ارائه می گردد .

شاخص های توانایی اقتصادی ایران بیانگر آن است که ما در نیروی انسانی جزو بهترین کشورهای جهان هستیم به طوری که بانک جهانی اعلام کرده است توسعه انسانی ما یکی از بهترین شاخص ها در جهان است، درحال حاضر بیش از 5 میلیون نفر فارغ التحصیل و دانشجو داریم، کشورمان جوان ترین کشور دنیاست، ضریب هوشی مردم ایران متوسط به بالا است و انگیزه، همت و غیرت بالایی در ملت ایران وجود دارد. بازاری که در اطراف ایران است بازار 200 میلیون نفری است که با سرمایه گذاری مشترک می توان این بازارها را در دست گرفت.

ایران بهترین شرایط را برای سرمایه گذاری در جهان دارد، در منطقه ما مشکل منابع وجود ندارد ایران در منطقه ای است که آماده سرمایه گذاری است، ایران محوریت منطقه خاورمیانه را دارد و مناسب ترین کشور برای همکاری های مشترک اقتصادی است.لذا پیشنهاد می گردد در برنامه ریزی ها به نکات ذیل که تحت عنوان نباید های عملیاتی کردن این سیاست‌ها اشاره شده است مورد نظر باشد

برای رسیدن به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی نباید از الگوهای اقتصادی کشورهای دیگر دنیا به خصوص کشورهایی که فاصله معتنابهی از لحاظ پیشرفت و توسعه اقتصادی با ایران دارند کپی برداری کرد.

این مطلب جدای استفاده از تجربیاتی است که باید از تفکرات و دستآوردهای نوین اقتصادی در دیگر کشور ها استفاده کرد. آنچه مذموم است کپی برداری بدون تطبیق شرایط است.

در تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی آنچه مهم است نداشتن نگاه کمّی به پیشرفت اقتصادی کشور است. تجربه نشان داده است که نگاه کمّی بدون شک منتهی به تقویت و ترویج بیش از پیش فرهنگ مصرف گرایی و تباه کردن توان تولید و تجارت داخلی و ملّی می شود. آنچه اساسی است زاویه دید کیفی و زیربنایی به پیشرفت و تحول اقتصادی کشور است .

همان گونه که رهبر معظم انقلاب در بیانات روزهای آغازین سال 1391 فرمودند نباید موضوع تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی عاملی برای پر کردن برنامه های تبلیغی و صرفا شعاری دستگاه ها باشد بلکه آنچه مد نظر معظم له بوده پرداخت ویژه و عملی به مسئله جهاد در عرصه فعالیت ها و پیشرفت های اقتصادی کشور بوده است

نباید از موانع و مشکلات موجود بر سر راه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی نا امید شده و در نتیجه به تغییرات و اصلاحات ظاهری و نه عمقی دل خوش کرد.

نباید به بهانه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی ، وارد فضایی شویم که افزایش حضور دولت در اقتصاد را به دنبال دارد .

توجه و تمرکز ویژه به مسائل تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی نباید سبب آن گردد که دیگر عرصه های ضروری کشور از کانون توجه و تلاش خارج شوند. بسیج اصلی امکانات و اولویت ها بایستی متوقف بر مسائل تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی باشد اما روند رشد در دیگر عرصه ها نیز باید روند طبیعی خود را پشت سر گذارد

تحریمهای اقتصادی ، علمی و جو سازیهای خارجی نیز که از گذشته بوده نباید مانع وبازدارنده تلقی شود .

نباید از روند عادی فعالیت های اقتصادی و رشد اقتصادی خارج شویم ، بلکه برای تحقق آن از خود گذشتگی داشته باشیم. صرفا شعار ندهیم و درعمل نشان دهیم که به دنبال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی در کشور هستیم.

در شماره بعدی راهکارها و پیشنهادهای عملیاتی شدن سیاست‌ های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه تولید ملی را بیان خواهیم داشت .

.

نظرات 1 + ارسال نظر
مامان شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 08:40 ق.ظ http://mohammad-sepehr.blogfa.com/

با سلام و احترام ممنون از حضورتون، باور بفرمایید ما هم عاشق جنس ایرانی هستیم اما چه کنیم که یا نیست یا تولید نمی شه !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد