راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

"راهبرد ما": تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی (9)

این شماره : عملیاتی شدن سیاست‌ های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی،  بوسیله " گسترش اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر توسعه مؤلفه‌ های اصلی آن "   

 اسماعیل کوشکباغی

 "راهبردما": گسترش اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر توسعه مؤلفه‌ های اصلی آن، از جمله/ زیر ساخت ‌های ارتباطی/ زمینه‌ های تسهیل تبدیل دستاوردهای پژوهش به فناوری و گسترش کاربرد آن/ حمایت قانونی از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی و مرتبط کردن بخشهای علمی و پژوهشی با بخشهای تولیدی کشور. سومین سرفصل سیاستهای کلی "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی"است ،که درآن رهبر معظم انقلاب اسلامی دولت را مکلف کردند برای تسریع در عملیاتی کردن این سیاست‌ها درکمترین زمان ممکن، راهکارها را تنظیم کرده و پیگیریهای قانونی را انجام دهد.

 سوال این است که گسترش اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر توسعه مؤلفه‌ های اصلی آن ؛ از چه نیازهایی برخوردار است ؟ که برنامه نویسان وکارشناسان قوای سه گانه ضروری است به آن توجه داشته باشند .

 برای رسیدن به تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی ، گسترش اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر توسعه مؤلفه‌ های اصلی آن ؛ جزو ملزومات اصلی تحقق سیاستهای ابلاغی است . لازم است بدقت مورد توجه برنامه ریزان قرارگیرد . در این بخش استفاده از تجربیات ، تفکرات و دستآوردهای نوین اقتصادی برپایه" اقتصاد دانش بنیان" دیگر کشور های موفق؛ می تواند ما را در رسیدن به اهداف یاری نماید . البته باید توجه داشت که گرفتار کپی برداری از آنها نشویم .

تشکیل و راه اندازی مجموعه ای اختصاصی تحت عنوان پژوهشها و اختراعات ؛ جهت شناسایی ایده ها و ابداعات برمحور"اقتصاد دانش بنیان" ، با حضور اعضای هیات علمی مراکز تحقیقاتی دستاوردهای پژوهشی جدید را مورد بررسی قرارداد ، و با اجرای برنامه های تشویقی در زمینه حمایت قانونی از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی ونیز بخشهای علمی و پژوهشی با مراکز تولیدی کشور مرتبط نمود،  از سوی دیگر با تنظیم و تدوین راهکارهای عملی مقدمات تبدیل دستاوردهای علمی به فناوری و گسترش کاربرد وعملیاتی شدن آن را فراهم نمود .

 به نظر می رسد با برنامه ریزی می توان ، ایده های برتر را با هدف تقویت استعدادها و مرتبط کردن بخشهای علمی و پژوهشی با بخشهای تولیدی کشور به راهکارهای مناسبی در این زمینه رسید . در این شرایط که کشور توسط بیگانگان گرفتارتحریم شده است ، می توان بدور ازشعار زدگی؛ تحریم را به یک فرصت تبدیل کرد.

برنامه ریزی برای تقبل هزینه طرحهای تحقیقاتی برمحور"اقتصاد دانش بنیان" و نیز تبدیل دستاوردهای پژوهشی به فناوری و گسترش کاربرد آن توسط بخش های دولتی در این شرایط از اهمیت خاصی برخوردار است.لذا خروج دستگاههای دولتی از فعالیتهای تولیدی، اقتصادی و تجاری ؛ و ورود به حوزه کار تصدی‌گری و نظارت ، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند ما را به موفقیت در تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی برساند. امید است موارد ذکر شده مورد توجه برنامه ریزان کشور قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد