راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

راهبرد ما

این و بلاگ اختصاص به مسائل کلان ، استراتژی و راهبردی در حوزه موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مرتبط با ایران و منطقه دارد

ایران سال 91 را با مقاومت،سرفرازی و کسب تجربیات جدید ازسرگذراند.

 بخش اول :

راهبردما ": سال 1391 که گذشت ،ایران با استقامت ؛ سختی هایی نظیر تحریم ها و فشارهای اقتصادی را از سر گذراند ، و با همراهی مردم و کسب تجربیات جدید به استقبال سال ۱۳۹۲ می رود . 

یک عکس فوری از سالی که گذشت ایرانی مقاوم و صبور در برابر شداید و سختی ها را به نمایش گذاشت که با قدم های استوار رو به قله های پیشرفت گام بر می دارد. بالا رفتن از کوه سختی دارد اما زمانی که توقف در آن وجود نداشته باشد و حرکت رو به جلو باشد در دل سختی ها نیز می توان آسانی و فتوحی جستجو کرد.

شاید به همین خاطر است که مردم ما هیچ وقت از حرکت رو به بالا خسته نشده اند. این درست بر خلاف وضعیتی است که امروز غربی ها در آن گرفتا شده اند. شرایط آنها مثل اتوبوسی است که زیر بهمن گیر کرده است. مسئله آنها این است که هیچ پاسخی برای مشکلاتشان ندارند و هر روز با یک مشکل پیچیده تر مواجه می شوند.

 ملت ایران چشم انداز هزینه هایی که می پردازد در افق روشن ایستادگی، شکوفایی و پیشرفت می بیند. طی 34  سال گذشته هزینه های سنگینی که برای رسیدن به دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی پرداخته شده است.

 

مثل مشکلاتی نظیر مخاطرات تروریسم در اوایل انقلاب، 8 سال جنگ تحمیلی و یا تحریم های اقتصادی و ... آنها را از پا درنیاورد. این سختی ها برای ملت ایران  مقدس است چرا که در این سختی  آسانی و قداست معنوی می یابد. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا *  إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا در واقع در اسلام آسانی دو برابر سختی است. بعد از هر عسری یسر است ودر هر عسری نیز آسانی است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:" إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا" یعنی در دل سختی ها نیز آسانی است.یعنی آسانی و سختی به هم در می آمیزند تا نقشی متفاوت و منحصربه فرد به زندگی بزنند و مولود امید را به دنیا هدیه کنند. منصوب است به ابو شکور بلخی که

 گشاده شود کار چون سخت بست

 کدامین بلند است نابوده پست

 از اندوه شادی دهد آسمان

 فراخی زتنگی بود بی گمان

  ایران اسلامی اگر چه در سالی که گذشت سختی هایی نظیر تحریم ها و فشارهای اقتصادی را از سر گذراند اما چراغ دلش به پیروزی ها و ظفرهایی روشن بود که کشور را در آستانه بدر و خیبر قرار داده است. آنچه در زیر می خوانید برشی کوتاه از مهمترین وقایع سال 1391 است که به وضوح این حرکت رو به جلو ملت ایران را به نمایش می گذارد.

سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی

مقام معظم رهبری با نام گذاری سالی که گذشت تحت عنوان " تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" یکی دیگر از تکه های گفتمانی جورچین گفتمان پیشرفت را کامل کردند. چشم‌انداز پیشرفت در جامعه‌ اسلامى ایران برآیند مولفه‌هاى مختلفى از قبیل تولید ثروت، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، افزایش بهره‌وری، تقویت عزم و اراده ملی، اتحاد ملی، اعتماد به نفس ملی، تولید علم و فناوری، گسترش اخلاق و معنویت، کاهش فاصله طبقاتی، رفاه عمومی، انضباط اجتماعی و مالی، وجدان کارى مردم، امنیت اخلاقى و آگاهى و رشد سیاسى است. فرهنگ کار، پیشرفت و توسعه به مانند نسخه‌هاى بهداشت جهانی، همه گیر نیست اما یکى از اصول تولید ثروت ملى همپوشانى فرهنگ ملى با تولید ثروت است که مى‌تواند ما را از دور باطل و بى‌مبناى توزیع عادلانه فقر برهاند. روزگاری در اوایل دهه 60 بزرگی در مسجد اعظم قم فریاد می زد ما با "سرمایه داری" در این کشور مخالفیم اما با "سرمایه دار" مخالف نیستیم. همان روز عده ای که سنگ چپ گرایی و اقتصاد دولتی را به سینه می زدند وی و همفکرانش را به "اسلام آمریکایی" محکوم می کردند. درست بود انقلاب اسلامی شورشی بر علیه انگاره های الحادی و امانیستی توسعه در دنیای سرمایه داری بود اما هیچ منطق درستی مخالفت و حتی جنگ با سرمایه دارانی که قرار است از طریق کسب حلال چرخ های تولید را در این کشور به گردش درآورند، نمی پذیرفت و نمی پذیرد.  

امروز در پایان سال زمان مناسبی برای پاسخ گویی مسئولان و دولتمردان است که بگویند پیرو فرمایشان رهبر معظم انقلاب چه حمایتی از کار، سرمایه ایرانی و تولید ملی انجام داده اند. امیدواریم رئیس جمهور در نطق نورزوی خود با التفات ویژه به نام گذاری سال گذشته گزارس کاری از روند حمایتی دولت از تولید ملی ارائه دهد.

دقیقا نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 1391 مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. همان طور که پیش بینی می شد اصولگرایان توانستند در هر دو دور در تهران و شهرستان اکثریت بلا منازع مجلس را به دست آورند. یکی از نکات جالب در این انتخابات این بود که چهره های شاخص جریان اصلاح طلبی و گروه موسوم به انحرافی نتوانستند رای بیاورند. مجلس نهم سومین مجلسی است که اصولگرایان در دهه 80 و 90 به صورت پیاپی مورد اقبال عمومی قرار می گیرند و شاهین رای بر دوش آنها می نشیند. پایبندی به اصول و مبانی گفتمان انقلاب اسلامی رمز موفقیت اصولگرایان در سه دوره گذشته بوده است. در این دور از مجلس 196 نفر از نمایندگان که بیش از دو سوم مجموع نمایندگان مجلس را شامل می شد تغییر کردند لذا با ورود افراد تازه نفس اصولگرا "هوای تازه" ای در مجلس نهم دمیده شد. انتخابات نهم مجلس واپسین ایستگاه در حیات سیاسی و اجتماعی جریان اصلاحات بود. اصلاح طلبان با عدم حضور در این انتخابات و تحریم آن آخرین میخ را بر تابوت جریان اصلاحات کوبیدند. از این رو اکثریت رای دهندگان حاضر نشدند زیر تابوت اصلاحات بروند و به چند چهره باقی مانده در شهرستان ها رای بدهند. (1) 

ادامه مطلب در شماره بعد.  

(1) - ایران در سالی که گذشت/ صالح اسکندری/ روزنامه رسالت /27 اسفند 1391

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد